HomeComunicacióÈxit i gran implicació al Dia de la Premsa Comarcal 2025 celebrat...

Èxit i gran implicació al Dia de la Premsa Comarcal 2025 celebrat a Barcelona

L’Associació Catalana de la Premsa Comarcal (ACPC) va celebrar la dotzena edició del Dia de la Premsa Comarcal a l’Auditori de la Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna-URL de Barcelona, un acte que va reunir més de 150 professionals de la comunicació procedents de Catalunya i d’altres punts de l’Estat, a més d’un nombrós públic jove universitari que es va acostar a conèixer el sector de la premsa comarcal.
La jornada, organitzada en dos blocs al matí i a la tarda, va servir per a abordar, d’una banda, l’aplicació de la intel·ligència artificial als mitjans de proximitat i, de l’altra, per a debatre sobre models de negoci, amb l’objectiu de dotar els mitjans associats d’eines que garantisquen la seua viabilitat.

En el seu discurs d’obertura, Francesc J. Fàbregas, president de l’ACPC, va subratllar que la premsa comarcal i local “es troba en un moment apassionant i alhora complex, en què les noves eines tecnològiques estan redefinint els seus reptes”. També va aprofitar l’ocasió per a expressar el seu agraïment a totes les persones que fan possible el periodisme de proximitat dia rere dia.

La intel·ligència artificial, protagonista del matí

Cristina Mont, directora de Lavinia AI —empresa especialitzada en intel·ligència artificial—, va posar en marxa la jornada amb la conferència La IA generativa aplicada a la premsa comarcal i local. Mont va mostrar com esta tecnologia pot reforçar i optimitzar la tasca de les redaccions locals, tot subratllant la importància de definir bé el context i la intencionalitat de les instruccions per a obtindre resultats d’utilitat.

A continuació, s’han presentat tres experiències d’implementació de la IA en mitjans de proximitat. Joan Teixidó, responsable de l’ecosistema digital del diari Segre, va assenyalar que un dels principals obstacles que es troba dins la redacció “és el rebuig que encara generen eines com Copilot o ChatGPT”. Per la seua banda, Aina Vall, cap de redacció de Paréntesis Media —portal especialitzat en IA—, va destacar que “el gran benefici de la IA és l’estalvi de temps, especialment per a les redaccions petites”. Una visió compartida per Javier Ruiz, director del mitjà valencià ComarcalCV, que va mostrar en directe com la plataforma Calíope AI pot ser un gran suport per a seleccionar entre les multituds de notes de premsa i generar notícies sobre estes.

El futur de la premsa comarcal

Després d’un dinar de treball, el CEO de Grup Edicions de Premsa Comarcal, Marc Basté, va iniciar la segona part de la jornada amb la ponència Present i futur de la premsa comarcal. Segons Basté, els mitjans en paper tornaran a tindre rellevància pel seu valor tangible i per la confiança directa que generen entre els lectors, però sempre com una branca més d’un negoci renovat.

La seua intervenció va donar pas a diversos casos pràctics en la gestió i la sostenibilitat dels mitjans locals. Ferran Pérdrix, director d’R+D del Segre i vicepresident de l’ACPC, va remarcar la necessitat de la publicació lleidatana d’impulsar campanyes creuades entre el mitjà digital i el diari, “evitar centrar-se únicament en el volum de contingut i publicitat, diversificar les subscripcions i aprofitar les tecnologies per a garantir la seva viabilitat a llarg termini”. Per la seua banda, Agustí Danés, director d’El 9 Nou, ha donat a conèixer 9GEN, un projecte innovador orientat a captar nous lectors jóvens a través d’esdeveniments i trobades de treball en xarxa.

La directora de màrqueting de Prensa Ibérica, Anna Domènech, va defensar que, davant el repte de la fatiga informativa, la premsa de proximitat ha de situar l’usuari al centre mitjançant processos de segmentació i reforçar, com ja fa, el valor del que és local. D’altra banda, Jordi Font, director d’estratègia de Crisàlide Studio —empresa editora d’Adolescents.cat—, va defensar la necessitat que els mitjans definisquen nous productes pensats per a les noves generacions de públics. Finalment, Joxe Rojas, director de comunicació de TOKIKOM, va presentar el programari Fedivers com una alternativa per als mitjans locals davant de les xarxes socials convencionals, que sovint amplifiquen discursos d’odi i faciliten la proliferació de desinformació.

Pel que fa a les intervencions institucionals, Marc Melillas, director general de Mitjans de Comunicació, va clausurar la sessió del matí, subratllant la necessitat de “reforçar el marc regulador en l’ús de la intel·ligència artificial a Europa”. Per la seua banda, Carles Escolà, secretari de Mitjans de Comunicació i Difusió, posava punt final a esta jornada assenyalant que “en temps d’incertesa i desinformació, la premsa comarcal continua fent allò que és més valuós: posar la informació veraç i de qualitat al servei de la gent”.

Editors de tot l’Estat s’adherixen al manifest de l’ACPC contra la desinformació

Associacions homòlogues a l’Associació Catalana de la Premsa Comarcal (ACPC) d’arreu de l’Estat s’han adherit al manifest fet públic el passat 10 d’octubre per l’entitat, amb l’objectiu de denunciar la proliferació de notícies falses i l’augment dels discursos d’odi, i reivindicar la premsa comarcal i local com el millor antídot contra estes pràctiques.

Entre les associacions signants hi figuren l’Asociación de Medios en Galego (AMEGA) de Galícia, l’Associació de la Premsa Comarcal Valenciana (APCV) i l’Associació de Mitjans Digitals de la Comunitat Valenciana (AMDComVal), ambdós del País Valencià; l’Associació de Premsa Forana de Mallorca (APFM), S’Ull de Sol – Associació Cultural d’Alaior de Menorca, TOKIKOM del País Basc i la Red de Periodistas Rurales.

La signatura del manifest s’ha formalitzat en el marc de la dotzena edició del Dia de la Premsa Comarcal, celebrada el passat divendres 14 de novembre.

Redaccio
Redaccio
Periodistes
ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

Últimes notícies